Saturday 19 October 2019

World 62nd Jamboree On The Air (JOTA) & World 23rd Jamboree On The Internet (JOTI)




19 Oktober 2019

               JOTA-JOTI adalah acara Scout digital terbesar dunia yang berlaku dalam talian dan di udara. Acara pendidikan membawa lebih daripada 2 juta Pengakap setiap tahun pada bulan Oktober untuk hujung minggu Pengakap dan persahabatan. Orang muda boleh belajar tentang teknologi komunikasi dan berhubung dengan rakan-rakan Pengakap dari lebih 170 buah negara.

JOTA-JOTI adalah mengenai kemahiran abad ke-21 yang anda boleh belajar dalam Pengakap dan nilai kewarganegaraan global. Acara ini terbuka kepada Pengakap di seluruh dunia, membolehkan anak-anak muda untuk berhubung dan berkomunikasi dengan satu sama lain menggunakan radio Internet dan amatur. JOTA-JOTI melibatkan belia dalam aktiviti pendidikan yang membina kerja berpasukan, pemahaman dan kemahiran silang budaya untuk masa depan.

Pada tahun ini, acara ini diadakan di Kem Pengakap Bukit Putus, Negeri Sembilan. Seramai 800 orang penyertaan yang terdiri daripada ahli pengakap dan badan beruniform yang lain. PPKI SMK Mambau diwakili oleh Muhammad Norizwan Bin Rami, Jethro Chan Jian Zhi, Rumitthira a/p Veeramany dan Hema Loshini a/p Veeramany. Pemimpin yang bersama mereka ialah Cikgu Che Haslina Binti Ch Rani dan Puan Fazeedatul Azua Binti Rosli.

Terdapat 6 stesen yang perlu dilengkapkan aktivitinya bagi melayakkan peserta mendapat sijil pencapaian dan penyertaan. Antara stesen aktiviti yang ada ialah :

  • QSO/Hf
  • QSO/VHF
  • SEMAPHORE
  • MOSES CODE
  • AMSAT SATELITTE
  • AMATEUR RADIO

Keenam-enam stesen ini menunjukkan kepada peserta cara-cara berkomunikasi menggunakan medium tertentu seperti menggunakan bendera,kod rahsia,satelit dan siaran radio. Cara-cara komunikasi ini digunakan sekiranya kita tidak mempunyai talian telekomunikasi yang canggih sekarang.
























No comments:

Post a Comment